Rangering

Hvordan arrangeres rangeringslisten på JUST EAT?

Restaurantenes rekkefølge på restaurantlisten hos JUST EAT er dynamisk og gjenstand for en
lang rekke faktorer. Ett mål er likevel en konstant - plasseringen til en restaurant er basert på dens
relevans overfor kundene.

Utfra dette er de viktigste rangeringsparametrene som vi bruker på plattformen også de viktigste
faktorene som brukes for å bestemme hvilken rekkefølge og med hvilken prioritet restaurantene vises i den grunninnstilte listen på plattformen vår (det som vi kaller 'best match'). Merk at når
sorteringsalternativer er tilgjengelige på nettstedet eller det brukes mobile apper, kan dette ha
innvirkninger på disse parametrene på det søket eller de listeresultatene, siden det valgte
sorteringsalternativet typisk vil fokusere på én spesifikk parameter. De viktigste faktorene er avstand til kunden og "kvalitetsskåringen" som er basert på omtaler. Popularitet (dvs. det antallet ordre en restaurant mottar) spiller også en rolle ved bestemmelsen. I tillegg er det såkalte midlertidige faktorer (for eksempel været eller travle tider på grunn av eller i løpet av en offentlig helligdag).
Dessuten kan restaurantene kjøpe en bedre plassering for å øke synligheten. Dette gjengis på
plattformen som "sponset".

Mens alle faktorene i vektingen vår endrer seg hele tiden, endres også vår restaurantrangering (dvs. den rekkefølgen som kundene ser restaurantene i på plattformen). Derfor kan det hende at din nabo ser en annen rangering enn du gjør. Det er også stor forskjell på kl. 5:00 og kl. 21:00 på den samme rangeringslisten.

I tillegg til dette kan du alltid bruke filtre for å sortere på et annet grunnlag enn standardlisten vår. Vi
antar imidlertid at vi generelt viser deg den mest relevante listen, basert på hvor du befinner deg. Når alt kommer til alt, er smaken forskjellig!

Hovedfaktorene

Avstand
Vi viser restauranter som er i nærheten med prioritet over restauranter som er lenger borte, fordi JUST EAT ønsker å spre ordrene som kommer til nettstedet vårt så mye som mulig over restaurantene som deltar. Dette betyr ikke at kvaliteten på disse restaurantene er lavere enn de andre restaurantene i nærområdet. For eksempel kan en avstand på 4 km bare ta noen få minutter. Vi sørger imidlertid generelt for at kundene våre må vente så lite som mulig på maten, og restaurantene må ta så få kilometer som mulig.

Kvalitet
Kvalitetspoengene er en måling basert på gjennomsnittlig tilbakemelding fra kundene våre. På denne måten skisserer det et sant bilde av den leverte kvaliteten fordi JUST EAT har millioner av kunder. Jo bedre og jo nærmere en restaurant er basert, desto høyere er denne restauranten plassert i restaurantlisten. I tillegg er kvaliteten på hver restaurant angitt på restaurantlisten.

Popularitet
Populære restauranter sysselsetter ofte mer leveringspersonell og kan derfor dekke et større område og håndtere et (mye) større antall ordre. Basert på denne populariteten er de ofte plassert noe høyere enn restauranter som ikke har denne typen kapasitet. Som regel gjelder dette spesielt kjeder, men kan også gjelde for eksempel trendy restauranter i sentrum av en by.

Midlertidige faktorer
Ved siden av de ovennevnte faktorene er det et stort antall andre saker som har en stor - om midlertidig - innvirkning på restaurantens beliggenhet. Dette gjelder for eksempel været, stor pågang på nettsiden, åpningstider og helligdager, men også kapasiteten til restauranten eller leveringstjenesten. Hvis det er travelt og det ikke er nok bud tilgjengelig, kan vi plassere restauranter på en lavere plassering i restaurantlisten. I tillegg kan både JUST EAT og restauranten bestemme seg for å stenge en restaurant hvis den er for opptatt. Dette skjer regelmessig.

Nye restauranter
Nye restauranter får ofte en forbedret posisjon fra JUST EAT, hovedsakelig for få (kvalitets) anmeldelser tilgjengelig om nye restauranter. De har tross alt veldig få ordre. For å hjelpe slike restauranter i gang får de en midlertidig høyere posisjon. Forbrukeren vil oppdage disse restaurantene tidligere fordi de er høyere på listen. Nye restauranter vises med merket "Ny" ved siden av restaurantens logo.

Sponsede resultater (TopRank)
En restaurant kan få en midlertidig høyere rangering på listen ved å bruke TopRank. Restauranter bruker dette for å motta flere ordre. For eksempel kan en god 4-stjerners restaurant godt være under en 3-stjerners restaurant, hvis den er lenger unna. Det er også mulig at en bestemt restaurant ønsker flere ordre på mandager, mens det vanligvis er travelt på søndager. JUST EAT tilbyr slike restauranter muligheten til å oppnå en høyere posisjon. Dette fører normalt til at en restaurant mottar flere ordre.

Restauranter betaler for denne metoden, men denne midlertidige høyere stillingen er alltid i forhold til rekkefølgen basert på for eksempel avstand, anmeldelser og popularitet til restauranten, som forklart ovenfor. For å sikre at rangeringen forblir relevant for deg, er restauranter begrenset i den grad de kan kjøpe seg en høyere plass i restaurantlisten. For eksempel er det altfor dyrt for restaurant nr. 150 i (en del av) Oslo å kjøpe seg til nr. 1-posisjon for hele byen. Den økende effekten av TopRank er forskjellig fra sted til sted, siden faktorer som avstand, popularitet og kvalitet spiller den viktigste rollen i rangeringen av restaurantene. Når en restaurant får en høyere rangering på listen som et resultat av TopRank, indikerer vi dette med ordet "Sponset". Selv når du bruker TopRank, vil tilbakemeldingene dine alltid ha en direkte innflytelse på restaurantens posisjon på restaurantlisten. Dette er viktig for JUST EAT fordi vi ønsker å belønne restauranter for god service til deg, mens vi tilbyr deg den best mulige ordreopplevelsen.